Core-träning

Mage och rygg är två stora och viktiga muskelgrupper i kroppen. Genom att ha en bra styrka och balans i bålen minimeras risken för skador och andra negativa hälsoeffekter.

 

En träningsform som sedan en tid tillbaka har hamnat mer och mer i fokus är så kallas ”Core-training”. Den svenska betydelsen av ”core” är ”kärna” och syftar på området runt ryggraden (kroppens kärnparti) som i huvudsak är mage och rygg.

 

Vare sig du promenerar, springer, åker skridskor, ligger i soffan eller hoppar hopprep gäller det att hitta kroppens masscentrum för att hålla kroppen upprätt och inte ramla eller tappa balansen. När alla sysslor vi utför i vardagen eller på träningsanläggningen handlar om att finna balans för en bra hållning är det inte mer än rätt att lägga fokus på just detta.

 

Grundaren av core-training är en sjukgymnast, idag i LA-Lakers, som heter Alex McKechnie. När han tränade sina patienter eller spelare lät han dem använda balansplatta vid uppbyggnad eller rehabilitering. Träningsformen föddes när han kom till ett kanadensiskt fotbollslag och utvecklade en ny slags balansplatta, core-board.

 

Grundidén var att träna kroppens kärna med balansplatta men går även att träna utan.

Fördelarna med denna typ av träning är att man får en bättre kroppshållning, minskad skaderisk, ökad muskelstyrka, smidigare kropp samt bättre en bättre hållning och uthållighet.

 

För att hitta muskulaturen i bålen är pilatesboll ett bra sätt att öka svårighetsgraden och effektiviteten i träningen. Vanliga sit-ups är inte vad de en gång var men vem klagar över att utvecklas?

 

Exempel på övningar som kan utföras med pilatesboll är:

- Bollbalans

- Bryggan

- Plankan

- Crunches

- Hyper extensions

 

Ett annat sätt att träna core-inspirerat är det populära gruppträningspasset core-training som är ett kort pass som endast fokuserar på mage och rygg. Fördelen med gruppträning är, som det nämndes i förra inlägget, att det blir lättare att hitta motivation och tävlingsvilja.


Kommentarer
Postat av: Viktor

kul idé! men du måste ju förklara hur övningarna går till också, vem vet vad hyper extensions betyder?! ;O kör hårt!

2009-02-27 @ 10:02:14
URL: http://sliqvic.blogg.se/
Postat av: Linnsan

underbart med en tränings blogg! har en fråga angånde core. jag har just börjat med bodybalance och i det passet är core inblandat. jag undrar, jag har haft grymma problem med min rygg jag antar att träna är det rätta att göra. men efter jag tränat ryggen ordentligt så får jag så ont i svanken(det är där jag har ont) är det bra eller dåligt?

2009-03-03 @ 08:25:35
URL: http://osterberglinn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0